Οι επιχειρήσεις μπορούν να είναι και κερδοφόρες και ηθικές!

Στη σημασία της επιχειρηματικής ηθικής και υπευθυνότητας για την διασφάλιση της βιωσιμότητας και της επιτυχίας των επιχειρήσεων εστίασε το «Business Ethics Conference» που διοργάνωσε η Boussias Communications, στις 14/11/18, στο Radisson Blu Park hotel, και είχε θέσει υπό την αιγίδα της η Διεθνής Διαφάνεια Ελλάδος.

Εκ μέρους της ΔΔ-Ε, που διαχρονικά στηρίζει τις πρωτοβουλίες που ενθαρρύνουν τη διαφάνεια και τη βιωσιμότητα στο «επιχειρείν», απηύθυνε χαιρετισμό το μέλος του Δ.Σ. Ζέφη Νικολάου, επισημαίνοντας πως “ο επιχειρηματικός κόσμος μπορεί να συμβάλει στην προσπάθεια καταπολέμησης της διαφθοράς, παρότι οι ηθικές προκλήσεις είναι πολλές. Ιδίως σε αυτή τη συγκυρία, όπου η χώρα προσπαθεί να επανεκκινήσει την οικονομία της. Μετά από πολύχρονες και αιματηρές στερήσεις – απότοκο ποικίλλων στρεβλώσεων – το «επιχειρείν» θα πρέπει να τεθεί σε νέες διαφανείς βάσεις και να ορίσει ως πλοηγό του την ακεραιότητα. Πρόκειται για επιτακτικό ζήτημα επιβίωσης, και η καταπολέμηση της διαφθοράς, η ενίσχυση της διαφάνειας, συνδέονται άρρηκτα με τη βιώσιμη ανάπτυξη”.

Η κα Νικολάου, τόνισε ότι “η διαφθορά κοστίζει 2 τρισεκατομμύρια δολάρια ετησίως, σε παγκόσμια κλίμακα” και γι΄αυτό απαιτείται μηδενική ανοχή σε αυτή. “Οι επιχειρήσεις, και οι άνθρωποί τους, μπορούν να συμβάλλουν στη διαμόρφωση ενός ηθικού επιχειρηματικού περιβάλλοντος, που θα διέπεται από ηθικές οργανωτικές αρχές, αξίες και κανόνες.
Η επιστροφή στις ηθικές αρχές του χαρακτήρα, η ακεραιότητα ατόμων και οργανισμών είναι το μοναδικό ανάχωμα στον άκρατο πλουτισμό και την ασύδοτη ανάπτυξη της αγοράς και αποκλειστικό εχέγγυο για οικονομική ευημερία και υγιή ανταγωνιστικότητα. Οι ηθικοί άνθρωποι μεταλαμπαδεύουν την προσωπική τους ηθική στην εταιρική κουλτούρα, δημιουργώντας ηθικές εταιρείες που στοχεύουν μεν στο κέρδος, αλλά υπολογίζουν και άλλους παράγοντες πέρα από τις χρηµατοοικονοµικές επιδόσεις των επενδύσεών τους. Αυτές οι κοινωνικά υπεύθυνες εταιρείες, ξεπερνούν το κλειστό πλαίσιο της παραγωγής τους και τις νοµικές/κανονιστικές υποχρεώσεις τους και επενδύουν περισσότερο στο ανθρώπινο δυναµικό, στο περιβάλλον και στις σχέσεις τους με τους stakeholders τους.
Είναι πραγματικά ελπιδοφόρο ότι οι πολυεθνικές εταιρείες προσλαμβάνουν, πλέον, με βάση τον χαρακτήρα. Εκτός από expert και agile, θέλουν τα στελέχη τους να είναι και moral, καθιστώντας σαφές ότι ο ηθικός άνθρωπος δημιουργεί την προστιθέμενη αξία στον οργανισμό.
Στο πλαίσιο αυτό θα πρέπει να διαμορφωθεί και να λειτουργήσει αποτελεσματικά και ένα ηθικό εξωτερικό περιβάλλον, καθώς μια ηθική επιχείρηση δεν δύναται να δρα ανεπηρέαστη από το κοινωνικό γίγνεσθαι (άλλες εταιρείες, εποπτικούς φορείς, πολιτικό-οικονομικό φάσμα).
Σε κάθε περίπτωση, είτε από βούληση για να τηρηθεί το δέον είτε από πρόνοια για να αποφευχθούν οι συνέπειες, η εταιρική υπευθυνότητα μοιάζει μονόδρομος και η λογοδοσία και η ακεραιότητα αδιαφιλονίκητες αξίες”.